Dwa dni temu New York Times opublikował artykuł Yorama Baumana, który opisuje przeprowadzone przez siebie badania na temat wpływu zajęć z ekonomii na skłonność do dotowania organizacji pożytku publicznego przez studentów. Wyniki zdają się potwierdzać stereotyp skąpego ekonomisty, który beznamiętnie mija na ulicy głodnych bezdomnych w imię nienaruszania zasad wolnego rynku. Czy aby na pewno?
Pełny tekst artykułu, wraz z dokładnym opisem badania, możecie znaleźć tutaj. Najkrócej mówiąc, badanie miało określić wpływ, jaki (1) studiowanie ekonomii bądź (2) realizacja kursów ekonomicznych na studiach o innym profilu wywiera na skłonności do przekazywania pieniędzy na organizacje pożytku publicznego. Studenci Uniwersytety w Waszyngtonie podczas zapisów na kursy mogli przelać 3$ na działanie organizacji WashPIRG bądź Affordable Tuition Now (ATN). Okazało się, że choć WashPIRG otrzymał dotacje średnio od 8% studentów, a ATN od 15%, to wśród studentów ekonomii odsetki te wynosiły odpowiednio 5% i 10%. Czy ekonomiści są zatem skąpi?
Być może. Ale w tym akurat przypadku daleki byłbym od formułowania takich wniosków. Klucz może bowiem leżeć nie w niechęci do dawania w ogóle, ale w niechęci do dotowania owych dwóch konkretnych przedsięwzięć. Już w samym artykule Bauman określa WashPIRG jako organizację lewicową, a rzut oka na ich stronę internetową pozwala upewnić się w tej ocenie. Mniej wiadomo o ATN, ale należy się spodziewać, że ideologiczne fundamenty tej organizacji również mogą znajdować się po lewej stronie. I choć być może wiele inicjatyw tych organizacji zasługuje na uznanie, nie jest dla mnie niczym dziwnym, że osoba o poglądach innych niż lewicowe nie zamierza przeznaczać swoich pieniędzy na wsparcie działalności tych grup.
Być może zatem uczenie się ekonomii nie czyni ludzi skąpymi, ale zwyczajnie przekonuje do wolnorynkowych ideałów i prawicowych poglądów. Przy takiej interpretacji odpowiedź na tytułowe pytanie będzie zapewne inna niż ta, której udzielił pan Bauman. Nam zaś pozostaje lobbować za zwiększeniem edukacji ekonomicznej w szkołach i na uczelniach.